Historia Katedry Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
Od początku istnienia Państwowej Wyższej Szkoły
Sztuk Plastycznych w Łodzi, to jest od roku 1945, jej jednym z
najważniejszych wydziałów, był Wydział Włókienniczy, na którym kształcono
projektantów tkanin dla polskiego przemysłu lekkiego.
W strukturze tego Wydziału funkcjonował Zakład
Tkactwa i Tkaniny Odzieżowej – kierowany przez prof. Reginę Kańską – Piotrowską.
W roku akademickim 1953 – 54, w
ramach tego Zakładu, wprowadzono pracownię Projektowania tkanin i odzieży, prowadzoną
również przez prof. Reginę Kańską – Piotrowską. Wtedy to pojawił się zaczątek
specjalizacji „projektowanie odzieży”.
W roku akademickim 1954 – 55, w
strukturze Wydziału Włókienniczego zostaje stworzony Oddział Odzieży i Konfekcji oraz
pracownia, Projektowanie Odzieży, Konfekcji, Dziewiarstwa – kieruje nimi prof. Regina
Kańska – Piotrowska, a jej asystentką zostaje Wanda Borowska projektantka w Centralnym
Laboratorium Przemysłu Odzieżowego w Łodzi.
Zaangażowanie Wandy Borowskiej przyniosło zmianę programową i jakościową
specjalizacji projektowanie odzieży.
Od roku akademickiego 1955 – 56 Wanda
Borowska, już na stanowisku wykładowcy, prowadzi samodzielnie Pracownię Projektowania
Odzieży na Wydziale Wzornictwa Włókienniczego. Zostają ponad to wyodrębnione dla tej
specjalizacji, takie przedmioty jak: Historia Ubioru, Kostiumografia, Materiałoznawstwo.
Rok akademicki 1957 – 58, przynosi
zmiany w PWSSP w Łodzi. Uczelnia ma teraz tylko jeden Wydział Włókienniczy, w którego
strukturze zostaje wyodrębnione Studium Odzieży, kierowane przez prof. Wandę Borowską.
W roku 1959-60 Studium Odzieży
otrzymuje rozszerzoną nazwę Studium Odzieży, Galanterii i Grafiki Żurnalowej. Kieruje
nim wciąż prof. Wanda Borowska. W tym okresie program Studium Odzieży unowocześnia
się i zaczyna ewoluować w kierunku uwzględnienia w kształceniu wszystkich problemów
projektowych wynikających z szeroko rozumianego pojęcia „ubiór”, a nie zawężania
ich tylko do odzieży.
Rola prof. Wandy Borowskiej była tu znacząca, ponieważ to jej
doświadczenie projektanckie nabyte w czasie pracy w Centralnym Laboratorium Przemysłu
Odzieżowego pozwoliło wprowadzić właściwe zmiany programowe.
Od roku 1960 – 61 Studium Odzieży
powoli zyskuje coraz większą samodzielność i zaczyna ewoluować w kierunku powołania
odrębnego Wydziału.
W roku akademickim 1961 – 62 w
Uczelni zostają utworzone Katedry. W ramach Studium Odzieży, którego kierownikiem jest
teraz prof. Henryk Anders, utworzona zostaje XI Katedra Zespołowa Ubioru, Galanterii i
Grafiki Żurnalowej, kierowana przez prof. Wandę Borowską. Struktura Katedry jest coraz
bardziej wyspecjalizowana.
W roku 1964 – 65 zostaje
przeprowadzona reforma strukturalna Uczelni. Utworzone zostają dwa odrębne Wydziały.
Wydział Ubioru i Wydział Tkaniny. Dziekanem Wydziału Ubioru zostaje prof. Stefan
Wegner.
Na nowym Wydziale, struktura Katedry Zespołowej Ubioru, Galanterii i Grafiki Żurnalowej
zostaje bardzo rozbudowana i obejmuje pełną problematykę projektową związaną z
funkcjonowaniem szeroko rozumianego pojęcia „ubiór”.
Te modyfikacje strukturalne wywodziły się ze zmian
metod kształcenia, które cały czas były i są rozwijane, i doskonalone. Rosnące
doświadczenie dydaktyczne, bardziej sprecyzowane potrzeby przemysłu lekkiego,
zatrudnianie nowych asystentów, próby pierwszych prac badawczych związanych z
problematyką ubioru, formułowanie tematów dyplomowych, będących próbą oferty
handlowej dla konkretnych zakładów, prowadziło do tworzenia i realizowania coraz
doskonalszych wersji programowych i metodycznych.
W tym okresie rozwoju Katedry Ubioru, należy uwypuklić
następujące fakty :
- wyraźne położenie nacisku na nauczanie konstrukcji i
modelowania oraz technologii ubioru.
- zautonomizowanie poszczególnych pracowni
specjalizacyjnych
- szersze korzystanie w dydaktyce z doświadczeń
specjalistów z przemysłu
- dofinansowanie przez przemysł, dydaktyki poprzez
zatrudnianie na etatach przemysłowych, asystentów stażystów oraz pracowników
technicznych, przekazywanie przez przemysł sprzętu produkcyjnego.
W roku akademickim 1969 – 70 na
miejsce prof. Wandy Borowskiej, kierownikiem Katedry Ubioru zostaje doc. Zygmunt
Ogrodowczyk, który przechodzi z Katedry Tkaniny. Jako projektant zajmował się oprócz
tkactwa, także galanterią metalową i biżuterią.
W Katedrze Ubioru następują modyfikacje strukturalne.
Wyodrębniają się wąsko specjalizowane pracownie projektowe.
W tym okresie dochodzi do pierwszych wyjazdów
studyjnych, pracowników Katedry Ubioru na zachód, co pozwala praktycznie skonfrontować
metody kształcenia z innymi. Przenoszone są też, pewne doświadczenia zachodnie do
naszej metodologii np. w zakresie przestrzennego konstruowania odzieży, metody w tym
czasie w Polsce niestosowanej. Skutkują te wyjazdy, także zaproszeniami na pierwsze
międzynarodowe studenckie spotkania z modą.
Rok 1970. Międzynarodowy konkurs mody
młodzieżowej we Frankfurcie nad Menem, zorganizowany przez pismo „ Für Sie”.
Studenci Katedry Ubioru zdobywają mały Złoty Medal i IV nagrodę.
Rok 1971. Modeschule Hetzendorf i
czasopismo „Sie und Er” w Wiedniu zapraszają Katedrę Ubioru do udziału w festiwalu
„ Młoda moda Europa”.
W roku 1971 – 72 Wydział Ubioru i
Tkaniny zostają połączone w jeden Wydział Tkaniny i Ubioru. Katedrą Ubioru zaczyna
kierować doc. Jan Finkstein, absolwent Wydziału Ubioru PWSSP oraz Wydziału
Włókienniczego PŁ, i kieruje nią do roku 1981.
Jako projektant ubioru, ale i inżynier włókiennik, wniósł on do metod kształcenia
większą dozę racjonalizmu, co pozwoliło też na ich uporządkowanie.
W roku 1975 następuje szersza
promocja działalności Katedry Ubioru przez ówczesną „Telewizję Młodych”. Zostaje
zaprezentowana „Kolekcja myśliwska” studentów w Warszawskim Juniorze. Jest
nagłośniona w mediach jako pewnego rodzaju wydarzenie w modzie polskiej.
W roku 1978 – studenci Katedry
Ubioru uczestniczą w akcji Chełm 80, organizowanej przez ZSP. Otrzymują nagrodę za
kolekcję ubiorów dla uczestników akcji.
Rok 1978 – zamiast Wydziału Tkaniny
i Ubioru zostaje powołany Wydział Wzornictwa Przemysłowego, którego Dziekanem zostaje
doc. Andrzej Nawrot, projektant wzornictwa, grafik i malarz. Wydział ten, ogarnia
wszystkie struktury kształcące projektantów przemysłowych, a więc poza tkaniną,
dziewiarstwem i ubiorem, także projektowanie form przemysłowych. W Katedrze
Ubioru, w tym czasie, w kształceniu pojawiają się pierwsze treści związane z
marketingiem i promocją.
W latach 1981 –1984, kierownikiem
Katedry Ubioru, ponownie zostaje doc. Zygmunt Ogrodowczyk, a dziekanem doc. Jan Finkstein.
W roku 1984 Wydział Wzornictwa
Przemysłowego, uchwałą Rady Wydziału, wraca do nazwy Wydział Włókienniczy.
Kierownictwo Katedry Ubioru obejmuje prof. Andrzej
Nawrot, zatrudniony w Katedrze od 1963r. Zaczynające się w Polsce
zmiany gospodarcze, pod koniec lat osiemdziesiątych, mają swój wpływ na zmodyfikowanie
treści kształcenia.
Rynek, który w centralnie sterowanej gospodarce był pozbawiony swoich naturalnych praw,
zaczyna je odzyskiwać. Konkurencja, promocja, marketing, to hasła oficjalnie
uznane. W Katedrze Ubioru, która od początku istnienia silnie związana była z
państwowym przemysłem wraz
z jego postępującą degradacją, w latach osiemdziesiątych nawiązują się pierwsze
kontakty z producentami prywatnymi, które w latach dziewięćdziesiątych stają się
normą. Ożywiają się kontakty międzynarodowe. Pedagodzy wyjeżdżają Na Światowe
Targi Mody do Paryża, Mediolanu, Düsseldorfu, Lipska. Studenci biorą udział w
konkursach szkół mody na świecie, zdobywają wiele nagród.
Dla potrzeb Katedry Ubioru w auli uczelni zbudowany
zostaje wybieg dla pokazów mody, na których co roku prezentowane są osiągnięcia
studentów Katedry. Każdy pokaz studenckiej mody jest wydarzeniem. We współpracy z Katedrą Ubioru powstaje najpoważniejszy w Polsce
Konkurs Mody „Złota Nitka”, organizacyjnie związany z Międzynarodowymi Targami
Łódzkimi, a jego bardzo wysoki poziom artystyczny, gwarantuje udział studentów
Katedry.
W roku 1995 Międzynarodowe Targi Lipskie, zapraszają studentów
Katedry Ubioru do zaprezentowania Pokazu Mody. Pokaz ten przygotowany we współpracy z
Agencją Art. – Models, bardzo się w Niemczech podobał. W „Frankfurter Algemeine
Zeitung” był zamieszczony obszerny wywiad z pedagogami i studentami.
W roku 1994 powstaje polska edycja
Konkursu Smirnoff Fashion Awars. Studenci Katedry Ubioru, kilkakrotnie zdobywają
główną nagrodę krajową, lub znajdują się wśród nagrodzonych.
Zaproszenie w roku 1991 studentów
Katedry do udziału w światowym Konkursie dla młodych projektantów przez Francuskie
Stowarzyszenie Producentów Bielizny Variance, przynosi wiele kolejnych sukcesów
międzynarodowych. Również studenci Katedry Ubioru, kilkakrotnie są zapraszani do
udziału w Międzynarodowym Pokazie Szkół Mody, podczas Targów IGEDO w Düsseldorfie.
Sukcesami kończą się udziały w Międzynarodowym Konkursie Mody w Mittelmoda w
Gorizia we Włoszech.
Katedra współpracuje z Krajową Izbą Mody, współorganizując bardzo ważny doroczny
Konkurs „Izadora” o Nagrodę i Tytuł Projektanta Roku dla projektantów
profesjonalnych. Normą się staje, że co roku oprócz wyżej wymienionych konkursów,
są ogłaszane konkursy przez różne Firmy Odzieżowe, pragnące poznać studentów i
znaleźć wśród nich przyszłych pracowników. Taką rolę promocji absolwentów, pełni
organizowana corocznie od 1995 roku „Gala Dyplomowa”. Międzynarodowe
Targi Poznańskie, doceniając wysoki poziom wzornictwa, prezentowany przez studentów
Katedry, co roku w trakcie wiosennego Tygodnia Mody, organizują ich pokaz.
Triumfy międzynarodowe i krajowe święci też
Pracownia Biżuterii, z której wywodzące się projekty studenckie zdobywają nagrody,
między innymi na „International Amber Design Award” w Gdańsku, Competition of Young
Jewerly Design w Sankt Petersburgu.
Na scenie polskiej mody Katedra Ubioru, jej pedagodzy,
studenci i absolwenci odgrywają bardzo znaczącą rolę.
Metody kształcenia wciąż są modyfikowane i rozwijane, powołane zostają także studia
niestacjonarne, co pozwala przyjmować więcej studentów gdyż takie okazało się
społeczne oczekiwanie.
Katedra Ubioru dzięki olbrzymiemu kilkudziesięcioletniemu doświadczeniu dydaktycznemu
oraz bazie lokalowej i warsztatowej, która wciąż jest rozwijana, potrafi dobrze
przygotować do zawodu projektanta mody.
opracował
prof.
Andrzej Nawrot
powrót do góry
|